Python

Om een taal te leren kan je 2 manieren volgen.
Spelenderwijs woorden leren en de spraakkunst ervaren, door scha en schande #synthax_error. Dit is mijn favoriet, lijkt ook het meest op echt talen leren.

Of leerlingen dood slaan met woorden en begrippen, spraakkunst én uitzonderingen met de hoop op het niet meer verliezen van aandacht, interesse en enthousiasme van de kinderen. Dat is jammer genoeg de schoolse en foute aanpak om talen te leren.

Sta me toe te kiezen voor de eerste weg.

Python vanaf het absolute begin

De webstek repl.it geeft leerlingen de perfecte zandbak om in te spelen en te knoeien. Op het linkerscherm geven ze de code in, rechts zien ze een haast DOS-achtig schermpje de code uitvoeren. Ikzelf ervaar de meeste succeservaringen door er ook hier een story in te steken, eentje die leerlingen nieuwsgierig maakt naar meer.

  • Hello World: het afprinten van een eerste woordje code.
  • Hello Harry: het afdrukken van een ingetypt antwoord, introductie van input()
  • Hello leerling: leren samenvoegen van meerdere inputs tot 1 print: kiezen we komma of plusteken? ( discussie in de 4de online les, bij dus lesje 2 voor al m’n 3des )
  • Som van 2 getallen: een eerste problemsolving: werkwoordje int()
  • Bereken de inhoud van een aquarium.
  • Verdeel appels over een aantal leerlingen.

nu wou ik hier dus verder bouwen mbv de lessen van Koen ( 4 avonden voor pc ) . Maar ik doe het wel rustig zelf verder

Python op een hoger niveau!

Het begeleidend lesdocumentje of stappenplannetje komt in de week van 21-25 maart op klascement. ( link )

fotocredit: Image by Johnson Martin from Pixabay